Statistikknett Reiseliv ... Norsk reiseliv i perspektiv   

Skip Navigation Links
 Siste oppdateringer: Norden: Januar-desember. Spania: Januar-desember  
Sommer Juni-august  > DinRegion > Utvikling > Markedsstruktur
Modulen belyser utviklingen i markedsstrukturen på overnattingsmarkedet de siste 8 årene.
Modulen viser overnattingenes fordeling på overnattingsmåter og ulike markedssegmenter.
Velg region i boksen nedenfor. Tabeller og figurer oppdateres med tall for valgt region.
For enkelte regioner kan det ikke gis tall for alle overnattingsformer. Da er tabellene blanke.
Skip Navigation Links
Overnattingsmarkeder
Aggregerte Markeder
Hotellenes Losjiøkonomi
Markedsstruktur
 
  
    Velg fylke >>
   

   
 
Velg kommune/region  >>>


 
 

  Kommersielle overnattinger - etter overnattingsmåte

 
Tabell 1 viser alle SSBs statistikker over kommersielle overnattinger - fordelt på overnattingsmåte. OBS: Hytteformidling (som publiseres årlig) er ikke tatt med.
 
 
Tabell 1. Samlet marked. Overnattinger etter overnattingsmåte - for valgt region. Juni-august
[Collapse]0000 Landet
20122013201420152016201720182019
Samlet marked12 994 05712 423 43913 179 76513 791 37014 866 12014 930 67915 166 43915 795 121
Hotell6 909 6316 798 0687 151 9877 814 2158 358 6088 490 1018 690 1369 159 795
Hytte*)2 170 3152 094 7052 180 0282 196 3342 388 5302 394 80900
Sesongcamping1 838 3781 949 8932 136 7831 979 6271 965 5261 450 50900
Telt/vogn1 261 1271 000 1671 023 7121 060 9741 230 0911 600 87400
Bobil814 606580 606687 255740 220923 365994 38600
  Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknett
Hytte omfatter overnattinger i campinghytter, ved hyttegrender og for fylker og landsdeler også overnattinger ved Norske Vandrerhjem
 
 
Overnattinger etter overnattingsmåte. Juni-august
The chart showing Hotell series, Hytte series, Telt/vogn series, Bobil series, Sesongcamping series.
  Påvirkbart marked etter overnattingsmåte. Juni-august
The chart showing Hotell_ferie/fritid series, Hotell_Kurs/konferanse series, Campng/hytter i alt series.
 
 
Tabell 2. Påvirkbart marked*). Overnattinger etter markedssegment - for  valgt region. Juni-august
[Collapse]0000 Landet
20122013201420152016201720182019
Samlet marked12 994 05712 423 43913 179 76513 791 37014 866 12014 930 67915 166 43915 795 121
Påvirkbart marked*)10 948 28410 334 67710 975 38111 677 95512 659 29612 489 83812 639 22913 196 820
Hotell_Ferie/fritid4 365 6274 193 4924 412 9515 121 6325 488 7955 481 3295 543 0845 974 242
Hotell_Kurs/konferanse498 231515 814534 652579 168662 989567 931619 842587 252
Hytte**)2 170 3152 094 7052 180 0282 196 3342 388 5302 394 80900
Sesongcamping1 838 3781 949 8932 136 7831 979 6271 965 5261 450 50900
Telt/vogn1 261 1271 000 1671 023 7121 060 9741 230 0911 600 87400
Bobil814 606580 606687 255740 220923 365994 38600
 Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknett
*) "Påvirkbart marked" omfatter hotellovernattinger med formål ferie/fritid og kurs/konferanse og alle overnattinger ved campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem. (Vandrerhjem er lagt inn under Hytte)
**) Hytte omfatter overnattinger i campinghytter, ved hyttegrender og for fylker og landsdeler også overnattinger ved Norske Vandrerhjem
 
 

  Formål med hotelloppholdet

 
Statistisk sentralbyrå utarbeider månedlig overnattingsstatistikk for campingplasser og hyttegrender. Campingstatistikken dekker alle campingplasser med en kapasitet for minst 30 enheter. Hyttegrendstatistikken dekker alle hyttegrender med minst 10 sengeplasser. For fylker og landsdeler dekkes dessuten alle medlemsbedrifter i Norske Vandrerhjem. Statistikken inneholder opplysninger om antall overnattinger etter gjestenes nasjonalitet - og overnattingsmåte.
 
 
Tabell 3. Hoteller. Overnattinger etter formål - for valgt region. Juni-august
[Collapse]0000 Landet
20122013201420152016201720182019
Ialt6 909 6316 798 0687 151 9877 814 2158 358 6088 490 1018 690 1369 159 795
Kurs og konferanse498 231515 814534 652579 168662 989567 931619 842587 252
Yrke ellers2 045 7732 088 7622 204 3842 113 4152 206 8242 440 8412 527 2092 598 301
Ferie og fritid4 365 6274 193 4924 412 9515 121 6325 488 7955 481 3295 543 0845 974 242
Kurs og yrke i alt2 544 0042 604 5762 739 0362 692 5832 869 8133 008 7723 147 0513 185 553
Kurs og Ferie i alt4 863 8584 709 3064 947 6035 700 8006 151 7846 049 2606 162 9266 561 494
 Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknett
 
 
Hotellovernattinger etter formål. Juni-august

The chart showing Ferie/Fritid series, Kurs/Konferanse series, Yrke ellers series.
 
 
 
Om tabell 4 
Vi har valgt å vise en tabell som belyser camping-virksomheten uten sesongcamping.Sesongcamping omfatter bruk av campingvogner som er fast plassert på campingplassene for en hel sesong. Mange campingplasser har problemer med å rapportere reelt bruksomfang - og statistikken kan være usikker. I enkelte regioner er det registrert store endringer fra år til år - som neppe er reelle. Derfor har det vært ønske om en tabell som belyser campingvirksomheten uten sesongcamping.
Det er antatt at all sesongcamping gjøres av nordmenn.
 
 
Tabell 4. Campingplasser og hyttegrender. Overnattinger uten sesongcamping*)  - for valgt region. Juni-august
[Collapse]0000 Landet
20122013201420152016201720182019
Ialt_uten sesongcamp4 246 0483 675 4783 890 9953 997 5284 541 9864 990 0696 476 3036 635 326
Nordmenn_uten sesongcamp2 236 1782 041 4322 120 7112 219 8802 509 1102 762 4474 101 4994 095 106
Ulendinger_uten sesongcamp2 009 8701 634 0461 770 2841 777 6482 032 8762 227 6222 374 8042 540 220
 
 
 


Publiseringskalender