Statistikknett Reiseliv   ..... Norsk reiseliv i regionalt perspektiv  Skip Navigation Links Publiseringsplan
OmStatistikknett
 
Skip Navigation Links Virker ikke valgboksene? Se her
   
Årsoppsummering 2018  > Din Region > Markedsstruktur
Modulen viser de kommersielle overnattingenes fordeling på hoteller og på campingplasser/hyttegrender.
Velg region boksene nedenfor - og alle tabeller og figurer oppdateres med tall for valgt region.
Tabellene er interaktive og kan sorteres etter alle kolonner. Klikk på kolonneoverskriftene for å sortere stigende eller synkende.
For enkelte regioner kan det ikke gis tall for alle overnattingsformer. Da er kolonnene blanke - eller tallene er lik 0..

Skip Navigation Links
Oversyn
Overnattingsmarkeder
Hotellenes Losjiøkonomi
Markedsstruktur
Bakgrunn:
Regionale inndelinger  innen fylker og landsdeler
Datagrunnlaget  fra SSB beskrives her
Endringer, Rettinger og Feil i datagrunnlaget
Losjiøkonomiske nøkkeltall  Definisjoner og beskrivelser
Kontakt oss  Her finnes kontaktinformasjon
Oppdateringer  Kommende oppdateringer finnes her
     
  Velg Fylke     >>>   
  Velg Region  >>>   
  << Velg region direkte fra boksen Velg Region - eller velg først fylke for å avgrense til regioner innen valgt fylke.
     
Tabell 1. Samlede kommersielle *) overnattinger etter overnattingsmåte. Valgt region. 2018 og 2017
Region 
Marked 
Antall overnattinger 
Endring 2018/2017 
Markedsandel % 
Betydning 2018. Prosent 
. (Ascending)
2018 
2017 
Antall 
Prosent 
2018 
2017 
LandetOvernattinger i alt33 812 67433 296 767515 9071,5100,0100,0100,01
LandetHotell23 727 12923 280 047447 0821,9100,0100,070,22
LandetHytte4 484 0734 690 228-206 155-4,4100,0100,013,34
LandetSesongcamping2 403 6262 206 607197 0198,9100,0100,07,15
LandetTelt/Campingvogn1 700 9031 906 818-205 915-10,8100,0100,05,06
LandetBobil1 496 9431 213 067283 87623,4100,0100,04,47
Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknettt
*) For fylker og landsdeler omfatter tabellen også Vandrerhjem - som er lagt inn under Hytte
  Samlede overnattinger etter overnattingsmåte
The chart showing Series 1 series.
     
     
Tabell 2. Påvirkbart marked*). Overnattinger etter markedssegment.. Valgt region. 2018 og 2017
Region 
Marked 
Antall overnattinger 
Endring 2018/2017 
Markedsandel % 
Betydning 2018. Prosent 
. (Ascending)
2018 
2017 
Antall 
Prosent 
2018 
2017 
LandetOvernattinger i alt33 812 67433 296 767515 9071,5100,0100,0100,01
LandetPåvirkbart_marked25 154 57824 773 680380 8981,5100,0100,074,42
LandetHotell_Ferie/fritid12 253 34711 900 196353 1513,0100,0100,036,23
LandetHotell_Kurs/konf2 815 6862 856 764-41 078-1,4100,0100,08,34
LandetHytte4 484 0734 690 228-206 155-4,4100,0100,013,35
LandetTelt/Campingvogn1 700 9031 906 818-205 915-10,8100,0100,05,06
LandetBobil1 496 9431 213 067283 87623,4100,0100,04,47
LandetSesongcamping2 403 6262 206 607197 0198,9100,0100,07,18
Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknettt
*) "Påvirkbart marked" omfatter hotellovernattinger med formål ferie/fritid og kurs/konferanse og alle overnattinger ved campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem. (Vandrerhjem er lagt inn under Hytte)
  Påvirkbart marked. Overnattinger etter segment
The chart showing Series 1 series.
     
     
Tabell 3. Hoteller og campingplasser/hyttegrender. Antall overnattinger 2018 og endring fra samme periode 2017. Valgt region
Region 
Marked 
Overnattinger 2018 
Endring fra 2017. Antall 
Endring fra 2017. Prosent 
Hotell (Descending)
Camping Hytte 
Hotell 
Camping Hytte 
Hotell 
Camping Hytte 
Landet.I alt 23 727 12910 085 545447 08268 8251,90,7
Landet.Nordmenn17 085 7966 598 660391 283-54 9662,3-0,8
Landet.Utlendinger6 641 3333 486 88555 799123 7910,83,7
LandetUSA 771 23844 418142 2182 05322,64,8
LandetSverige 726 874399 772-36 614-5 294-4,8-1,3
LandetTyskland 724 8091 105 2188 57396 3881,29,6
LandetStorbritannia 538 80388 400-86 100-3 627-13,8-3,9
LandetAsia ellers 447 78761 05811 5528 2292,615,6
LandetDanmark 424 081333 032-5 050-14 033-1,2-4,0
LandetKina423 78327 044-22 948-2 992-5,1-10,0
LandetNederland 295 076440 897-5 46325 128-1,86,0
LandetFrankrike 293 135121 01226 5794 79910,04,1
LandetSpania 276 22566 652-11 2247 491-3,912,7
LandetItalia 209 59662 01615 5055 2318,09,2
LandetPolen 140 732111 8038 931-7 2186,8-6,1
LandetSveits 138 72696 198-2619 609-0,211,1
LandetFinland 123 73278 1755 3013 6004,54,8
LandetAustralia 106 93915 7948 2341 1588,37,9
LandetJapan 100 3144 149-6 209-1 304-5,8-23,9
LandetSør-Korea96 1168 805-15 371-248-13,8-2,7
LandetRussland89 78744 0643 1947 0533,719,1
LandetBelgia 86 34362 3285292 7670,64,6
LandetEuropa ellers 65 78224 881-813-11 802-1,2-32,2
LandetØsterrike 61 40450 6424 12710 4957,226,1
LandetBrasil46 2184 267-17 69614-27,70,3
LandetAfrika ellers45 6503 5958 70990623,633,7
LandetLatin-Amerika ellers41 1514 0624 50113912,33,5
LandetCanada 38 7078 2023 848-43711,0-5,1
LandetTsjekkia 34 49058 1756 477-3 22923,1-5,3
LandetLitauen32 88648 1763 991-13 33213,8-21,7
LandetPortugal 27 1836 5272 1307308,512,6
LandetIrland 23 9254 3092101 0920,933,9
LandetUngarn 22 9795 3802 017-7189,6-11,8
LandetIsland 22 5483 942-1 153-7 149-4,9-64,5
LandetTyrkia 21 4094 911-125-872-0,6-15,1
LandetEstland18 38626 3654362762,41,1
LandetHellas 18 1111 6244 824-26836,3-14,2
LandetOceania ellers17 6444 263-155922-0,927,6
LandetUkraina17 42910 5282 4524 36116,470,7
LandetLatvia14 80921 439-3 806-473-20,4-2,2
LandetSlovakia 12 35110 928704-1166,0-1,1
LandetMexico 11 4761 0961 24919512,221,6
LandetSør-Afrika11 2001 072-6 933195-38,222,2
LandetSlovenia7 6827 538-5183 481-6,385,8
LandetLuxembourg 6 4583 09366868511,528,4
LandetKypros2 995280-218-112-6,8-28,6
LandetMalta2 640271-340-5-11,4-1,8
LandetLiechtenstein1 72448432231,95,0
Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknett
  Overnattingenes fordeling på hotell og camping/hytte. I alt, nordmenn og utlendinger. Januar-desember. 2018. Valgt region
The chart showing Hotell series, Camping/Hytte series.
     
     
Tabell 4. Camping og hyttegrender - uten sesongcamping*). Valgt region. 2018 og 2017
Region 
Marked 
Antall overnattinger 
Endring 2018/2017 
Markedsandel % 
. (Ascending)
2018 
2017 
Antall 
Prosent 
2018 
2017 
LandetI alt_uten sesong*7 681 9197 810 113-128 194-1,6100,0100,013
LandetNordmenn_uten sesong*4 195 0344 447 019-251 985-5,7100,0100,017
LandetUtlendinger_uten sesong*3 486 8853 363 094123 7913,7100,0100,018
Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknettt
*) Tabellen omfatter bare "bevegelig camping" - dvs camping i alt minus  overnattinger i campingvogn på sesongkontrakter. Alle overnattinger på sesongkontrakter er antatt å være gjort av nordmenn. 
  Om tabell 4 
Vi har valgt å vise en tabell som belyser camping-virksomheten uten sesongcamping.Sesongcamping omfatter bruk av campingvogner som er fast plassert på campingplassene for en hel sesong. Mange campingplasser har problemer med å rapportere reelt bruksomfang - og statistikken kan være usikker. I enkelte regioner er det registrert store endringer fra år til år - som neppe er reelle. Derfor har det vært ønske om en tabell som belyser campingvirksomheten uten sesongcamping.
Det er antatt at all sesongcamping gjøres av nordmenn.
     
     
Tabell 5. Samlede kommersielle overnattinger - uten sesongcamping*). Valgt region. 2018 og 2017
Region 
Marked 
Antall overnattinger 
Endring 2018/2017 
Markedsandel % 
2018 
2017 
Antall 
Prosent 
2018 
2017 
LandetI alt_uten sesong*31 409 04831 090 160318 8881,0100,00100,00
LandetNordmenn_uten sesong*21 280 83021 141 532139 2980,7100,00100,00
LandetUtlendinger_uten sesong*10 128 2189 948 628179 5901,8100,00100,00
Kilde: Statistisk sentralbyrå  <><>  Bearbeiding: Statistikknettt
*) Tabellen omfatter samlede kommersielle overnattinger - uten overnattinger i campingvogn på sesongkontrakter. Alle overnattinger på sesongkontrakter er antatt å være gjort av nordmenn. 
  Om tabell 5 
Tabell 5 viser samlede kommersielle overnattinger unntatt sesongcamping på fast kontrakt (se kommentarer til tabell 4 ovenfor.
     
     


Om Statistikknett      Oppdateringer      Nyhetsbrev      Regionale inndelinger      Hjelp

Kontaktinformasjon      Om Oss