Samlet kommersielt marked - innhold og bruk
Samlet kommersielt marked er her definert som summen av overnattinger ved
hoteller + campingplasser og hyttegrender.
For fylker og landsdeler er også overnattinger ved vandrerhjem regnet med.
Statistikken for vandrerhjem brytes ikke ned på regioner og kommuner innen
fylkene. Det betyr at for regioner og kommuner er vandrerhjemmene ikke regnet
med i tallene.
For de fleste større regioner kan det alltid gis tall både for hoteller og for
camping/hyttegrender. Da kommer alle disse overnattingsformene med under samlet
marked - og tabellene gir et riktig bilde av utviklingen gjennom årets måneder -
og fra år til år.
Men:
For noen mindre regioner kan det ikke gis tall både for hoteller og for
camping/hyttegrender. For disse regionene er det bare de oppgitte
overnattingsformene som kommer med under samlet marked. Det betyr at samlet
marked ikke alltid gir et riktig bilde av de samlede overnattingene.
Det er SSB og deres krav om konfidensialitet som bestemmer om det kan oppgis
tall for en region. Kravet er normalt at det skal være minst 3 åpne bedrifter
med i statistikken for å kunne gi tall.
Antall åpne bedrifter kan variere mellom månedene og kan endre seg fra år til
år. Det betyr at for noen regioner er det slik at det kan gis tall for det ene
året og ikke det neste - og for noen måneder men ikke andre.
Dette betyr også at hva som kommer med under samlet marked for en region kan
variere melom månedene - og også fra år til år. Det er viktig å ta hensyn til
dette når man bruker tabellene for samlet marked.
En oversikt over hva som dekkes under samlet marked for en konkret region får du
ved å se på overnattingstabellene under DinRegion. Der ser du hvilke
overnattingsformer som dekkes for den enkelte regionen - og dermed hva som
kommer med i samlet marked. (Overnattingsformer uten dekning kommer ut ned bare
"0" i tabellene).
Store endringer i samlet marked fra år til år og fra måned til måned kan skyldes
at dekningen i tabellene varierer.
|
|
Om Statistikknett
Statistikknett gir deg regionale nøkkeltall,
benchmarking og statusanalyser for reiselivsnæringen.
Her finner du blant annet:
Markedsinformasjon
for hoteller og campingplasser
Nøkkeltall
om hotellenes losjiøkonomi
Indikatorer
på reiselivets regionale betydning
Hytteturismens
betydning
Økonomi
og sysselsetting for reiselivsnæringen
Internasjonale
perspektiver og sammenlikninger
Statistikknett er
bygd opp med figurer og oversiktlige tabeller - som kan sorteres og filtreres
etter egne behov.
Klipp ut figurer og lim inn i egne analyser og dokumenter. Slik spares tid og penger
på detaljarbeid
Gjør analyser av
reiselivet i
egen region.
Gjør sammenlikninger
med regionale konkurrenter
Statistikknett kan brukes på Nettbrett og smarte mobiltelefoner. Ha alltid regionalt
faktagrunnlag tilgjengelig - i møter og drøftinger.
|
|